Legal Entity Identifiers for regeringsenheder

LEI ROC har udtalt på GLEIS Forum den 22. maj 2019, at regeringsenheder er berettigede til en Legal Entity Identifier (LEI), da de er juridiske enheder i henhold til ISO 17442, på samme betingelser som andre enheder.

Dvs. “hvis de kunne indgå uafhængigt af juridiske kontrakter, uanset om de er inkorporeret eller sammensat på en anden måde”.

De fandt også, at enheder, der ikke kan integreres, såsom ministerier, agenturer og republikker, er berettigede til en LEI. Det blev præciseret, at disse enheder skulle indtaste en modervirksomhed, når de ansøger om en LEI, hvor tidligere disse oplysninger ikke blev indtastet.

Af denne grund er LEI ROC på udkig efter at oprette en ny post kaldet “offentlige myndigheder”, som kunne udfyldes separat og hjælpe med at afklare, hvis der ikke er nogen modervirksomhed, i det mindste hvilken branche disse enheder tilhører.

Dette viser et lille skift i indsamlingen af enhedsdata. LEI ROC ønsker at vide mere om regeringsenheder og mere præcist afspejle hierarkierne for disse enheder. LEI ROC har derfor offentliggjort en offentlig høring om emnet at tilføje “offentlige myndigheder” som en klassificeringspost under ansøgningsprocessen om identitet med juridisk person.

Her er et resume af høringsnotatet.


Er regeringsenheder som ministerier, agenturer og republik berettigede til en LEI, selvom de ikke er indarbejdet eller ikke har nogen anden juridisk personlighed?

LEI ROC har observeret, at ISO 17442-definitionen af juridiske enheder dækker statslige enheder, og kriterierne for valgbarhed til et LEI er de samme som for enhver anden type juridisk enhed.

I henhold til ISO 17442: juridiske enheder:

“Inkluderer, men er ikke begrænset til, unikke parter, der er juridisk eller økonomisk ansvarlige for udførelsen af finansielle transaktioner eller har den juridiske ret i deres jurisdiktion til selvstændigt at indgå juridiske kontrakter, uanset om de er inkorporeret eller sammensat på anden måde .”

LEI ROC er tilfreds med, at denne definition inkluderer regeringsenheder, der ikke er inkorporeret eller har en juridisk personlighed, så længe de indgår juridiske kontrakter under deres jurisdiktionslove, såsom udstedelse, køb eller salg af finansielle aktiver.

For at undgå duplikering og datafejl i Legal Identity Identifier System foreslår LEI ROC at bruge de identifikatorer, der er defineret i LEI Common Data File-format V2.1.


Sådan beregnes forholdsdata inden for den offentlige sector

I henhold til LEI-ansøgningsprocedurer i dag er definitionen af en overordnet (enten direkte eller endelig) i øjeblikket baseret på regnskabsmæssig konsolidering.

I henhold til LEI ROC-rapporten den 10. marts 2016:

”Enheder, der har eller erhverver en LEI, rapporterer deres ‘ultimative regnskabsmæssige konsoliderende moderselskab”, defineret som det juridiske enheds højeste niveau, der udarbejder konsoliderede regnskaber, samt deres “direkte regnskabsmæssige konsoliderende overordnede moderselskab”. I begge tilfælde ville identifikationen af overordnede være baseret på den regnskabsmæssige definition af konsolidering, der gælder for denne overordnede.”

Denne definition passer muligvis ikke til offentlige enheder, da disse forhold normalt ikke konsolideres i regnskaber.

De nuværende standarder i Global Legal Entity Identifier System (GLEIS) angiver, at en juridisk enhed kan fravælge indsamlingen af ​​sine forældres oplysninger om enheder, hvis der ikke er nogen forælder i henhold til definitionen. Dette kan omfatte juridiske enheder, hvis forælder er en fysisk person, ikke udarbejder regnskaber, eller der er ingen kendt person, der kontrollerer enheden, såsom en diversificeret aktiebesiddelse. Dette betyder, at regeringsenheder i henhold til den nuværende definition kan fravælge rapportering af forældre, og det forventes at ske i de fleste tilfælde.

Dette er en vanskelig position at definere. Hos virksomheder er den direkte moderselskab normalt den enhed, der har kontrol med aktionærerne. Der er nogle organisationer, der er delvis eller helt statsejet, og derfor er der et lignende forhold. På den anden side ser det ud til, at mange regeringsenheder eksisterer mere som dæmpede enheder, enten på lokalt eller nationalt plan og handler uafhængigt af niveauerne over og under det, både økonomisk og med ansvar i den offentlige sektor.


Opret en ny vare til at identificere offentlige myndigheder

LEI ROC anerkender, at en regeringsenhed handler lidt anderledes end en almindelig juridisk enhed. Et eksempel er, at en regeringsenhed kan eksistere, når den er i gæld og efter at have gået konkurs. Lige nu er der ingen måde under GLEIS at differentiere en regeringsenhed til andre juridiske enheder.

Dette er grunden til, at LEI ROC foreslår at oprette en ny post “offentlige enheder” til afslutning af regeringsenheder i ansøgningsprocessen for deres LEI. LEI ROC tager deres definition af “regeringsenhed” fra System of National Accounts 2008 (SNA).

Institutionelle enheder

SNA 2008, afsnit 4.2

”En institutionel enhed er en økonomisk enhed, der i sig selv er i stand til at eje aktiver, pådrage sig forpligtelser og deltage i økonomiske aktiviteter og i transaktioner med andre enheder.”

Institutionelle enheder er samlet for at danne institutionelle sektorer på grundlag af deres funktioner og mål. De fem sektorer er:

  1. Ikke-finansielle selskaber
  2. Finansielle selskaber
  3. Offentlig regering
  4. Husholdninger
  5. Non-profit institutioner, der betjener husstande

Regering

SNA 2008, afsnit 2.17 c

“Består af institutionelle enheder, der ud over at opfylde deres politiske ansvar og deres rolle som økonomisk regulering producerer tjenester (og muligvis varer) til individuelt eller kollektivt forbrug hovedsageligt på ikke-markedsmæssigt grundlag og omfordeler indtægter og formue.”

Generelle regerings subsektorer

Senere beskriver SNA afsnit 4.127 to underafsnit af den offentlige forvaltning.

  1. a) Alle enheder i central, stat eller lokal regering (som beskrevet umiddelbart nedenfor);
  2. b) Alle ikke-markedsmæssige NPI’er, der kontrolleres af offentlige enheder.

”Sektoren inkluderer også socialsikringsfonde, enten som separate institutionelle enheder eller som en del af en eller alle central-, statslige eller lokale myndigheder. Sektoren inkluderer ikke offentlige selskaber, selv når al selskabets egenkapital ejes af offentlige enheder. Det inkluderer heller ikke kvasi-selskaber, der ejes og kontrolleres af regeringsenheder. Uinkorporerede virksomheder, der ejes af regeringsenheder, der ikke er kvasi-selskaber, forbliver imidlertid integrerede dele af disse enheder og skal derfor indgå i den offentlige sektor.”

Centralregering

SNA 2008 afsnit 4.134

“Den centrale regerings undersektor består af den institutionelle enhed eller enheder, der udgør centralregeringen plus de ikke-markedsmæssige NPI’er, der kontrolleres af centralregeringen.”

State Government Subsector

SNA 2008 afsnit 4.140

“Den statlige regerings undersektor består af statslige regeringer, der er separate institutionelle enheder plus de ikke-markedsmæssige NPI’er, der kontrolleres af statslige regeringer.”

Kommunal subsector

SNA 2008 afsnit 4.145

”Den lokale regerings undersektor består af lokale regeringer, der er separate institutionelle enheder plus de ikke-markedsmæssige NPI’er, der kontrolleres af lokale regeringer. I princippet er lokale regeringsenheder institutionelle enheder, hvis skatte-, lovgivningsmæssige og udøvende myndighed strækker sig over de mindste geografiske områder, der er adskilt til administrative og politiske formål. Omfanget af deres myndighed er generelt meget mindre end for centralregering eller statslige regeringer, og de kan eller måske ikke have ret til at opkræve skatter af institutionelle enheder bosiddende i deres områder. De er ofte stærkt afhængige af tilskud eller overførsler fra højere regeringsniveauer, og de kan også i nogen grad fungere som agenter for centrale eller regionale regeringer. For at blive behandlet som institutionelle enheder skal de imidlertid have ret til egne aktiver, skaffe midler og pådrage sig forpligtelser ved at låne for deres egen regning; På samme måde skal de have en vis skøn over, hvordan sådanne midler bruges. De skal også være i stand til at udpege deres egne officerer, uafhængigt af ekstern administrativ kontrol. Det faktum, at de også til en vis grad fungerer som agenter for central- eller statslige regeringer, forhindrer dem ikke i at blive behandlet som separate institutionelle enheder, forudsat at de også er i stand til at skaffe og bruge nogle midler på eget initiativ og eget ansvar. ”

Social sikringsordning

SNA 2008 afsnit 4.124

“Sociale sikringsordninger er sociale forsikringsordninger, der dækker samfundet som en helhed eller store dele af samfundet og pålægges og kontrolleres af regeringsenheder. Ordningerne dækker en bred vifte af programmer, der giver kontanter eller naturalier ydelser til alderdom, ugyldighed eller død, overlevende, sygdom og barsel, arbejdsskade, arbejdsløshed, familietillæg, sundhedspleje osv. Der er ikke nødvendigvis en direkte forbindelse mellem størrelsen af det bidrag, som en person betaler, og de ydelser, han eller hun måtte modtage.”

Problemerne med disse definitioner og faktisk at forsøge at definere regeringsenheder handler mest om, hvordan forskellige lande organiserer deres regering. Nogle lande har flere ministerier, hver som en institutionel enhed, mens andre lande har separate enheder, der er defineret til at være under et overordnet ministerium. Der er også nogle tilfælde, hvor de lokale enheder og ministerier ikke har nogen juridisk personlighed, men repræsenterer staten, når de indgår kontrakter. Det er også vigtigt at definere, hvornår et offentlig selskab ikke ejes af regeringen.

GLEIS bør være forpligtet til at identificere juridiske enheder baseret på ISO 17442-definitionen, for hvilken en skematisk struktur kan repræsenteres i følgende figur fra LEI ROC-høringsdokumentet.


Betydningen af LEI’er for regeringsenheder

At bringe regeringsenheder under anvendelsesområdet for identifikation af juridisk enhed er et vigtigt skridt for fremtiden. Bekæmpelse af gennemsigtighed og en åben ramme er lige så vigtig i den offentlige sektor som i den private sektor, og hvis vi tænker over, hvor der findes en masse aktuelle svig, ved vi, at regeringer har tendens til at være et mål. Den britiske offentlige sektor mister alene 20,6 milliarder pund om året på svig.

Hvis du er interesseret i identifikation af juridisk enhed for din regeringsenhed, skal du kontakte os i dag.