Bred vedtagelse af LEI’er kan spare den globale banksektor 2-4 milliarder dollars

Bred vedtagelse af LEI'er kan spare den globale banksektor 2-4 milliarder dollars

The Global Legal Entity Identifier Foundation (GLEIF) har søgt McKinsey’s hjælp til at rapportere om den globale vedtagelse af juridiske enhedsidentifikatorer eller LEI’er, og konklusionerne fra den nu offentliggjorte rapport viser, at banksektoren kunne spare mellem 2-4 mia. USD i klientforebyggelse, og hvis de mere vedtages, ville de kunne hjælpe banksektoren med at spare mellem 5-10% globalt. Dette repræsenterer et samlet tal på omkring $ 40 milliarder USD.

Klient onboarding er kun et område, hvor LEI’er har potentialet til at hjælpe med at spare tid og penge. Andre områder, som det kan hjælpe, er i klientens livscyklus ved transaktion, overholdelse, rapportering, risikovervågning og mere.

Figuren nedenfor viser en liste over bankprocesser, der har meget at tjene på introduktionen af LEI’er i klientens livscyklusstyring.

Broad Adoption of LEIs Could Save The Global Banking Sector US $2-4 Billion 1

Onboarding

McKinsey tog klienter ombord og oprettede en mere dybdegående rapport om de potentielle besparelser på dette område af klientens livscyklusstyring. I dag bruger bankerne ca. 40 milliarder dollars på klient onboarding årligt. Ved bredt at vedtage LEI’er kunne banker spare 2-4 milliarder pund.

Dette skyldes, at banker ved hjælp af LEI’er strømliner forbindelsen mellem interne og eksterne datakilder kunne reducere onboarding tiden med 14%. Andre fordele inkluderer:

  • 3-7 dage færre til indtægter,
  • forbedret klientopbevaring.
  • bedre kundeoplevelse (på grund af mindre anmodninger om data og dokumenter under onboarding)
  • og en formindsket overholdelse og kreditrisici (på grund af et mere holistisk syn på interne og eksterne datakilder).

Broad Adoption of LEIs Could Save The Global Banking Sector US $2-4 Billion

Det bredere billed

Rapporten viser, at LEI’er for det meste bruges til onboarding, men kun bliver brugt i slutningen af onboarding-processen. Det anbefales, at banksektoren gør mere for at flytte LEI’er til begyndelsen af onboarding-processen. Dette vil fremskynde identifikation og verifikation af modparter samt øge overholdelsen og forbedre KYC-processer.

Post-onboarding, LEI kunne bruges sammen med KYC-opfriskere periodisk såvel som yderligere verifikation for særlige betalinger og løbende overvågning af modparter. For eksempel negative nyheder vedrørende en modparts kredit eller forretningsaktivitet.

I de 50 interviews, der blev foretaget med større banker, blev 4 smertepunkter identificeret.

  1. Manuel linking af enhedsdata fra forskellige interne og eksterne kilder.
  2. Sværhedsgrad ved vurdering af virksomheders lovlige ejerskabsstruktur.
  3. Begrænset gennemsigtighed i virksomhedernes nøglemedarbejdere.
  4. Dårlig kundeoplevelse på grund af at skulle foretage flere rundrejser for at indsamle klientdata og dokumenter.

Broad Adoption of LEIs Could Save The Global Banking Sector US $2-4 Billion

Rapporten siger:

”Undersøgelsen viste, at mange banker forsøger at løse disse problemer ved at implementere forskellige tekniske løsninger, øge medarbejderantalet eller bare acceptere længere cyklustider. Da ingen af disse metoder fuldt ud løser nogen af disse smertepunkter, svarede mange bankintervjuere entusiastisk på ideen om at bruge LEI’er til at identificere og verificere modparter. ”

Rapporten afsluttes med at antyde, at banksektoren bør:

”Deltage i den efterfølgende diskussion om den støtte, der er nødvendig for banker til at integrere LEI i CLM-processer. GLEIF glæder sig også over muligheden for dialog med bankforeninger, alliancer og bredere interessenter i denne sag og vil forfølge samarbejdsinitiativer på verdensplan. ”