Gennemsigtighed i Virksomheden: Hvordan man skaber et miljø af tillid
Hvad er gennemsigtighed for virksomheder? Kort sagt kan man definere gennemsigtighed i forretningsøjemed som det at være åben og ærlig overfor interessenter, ansatte, kunder, leverandører, såvel som overfor selve samfundet. I denne artikel vil vi undersøge hvad gennemsigtighed betyder for virksomhedsledere, og hvordan de kan skabe et miljø baseret på tillid i deres branche og virksomhed.
Hvad er betydningen af gennemsigtighed i erhvervslivet?
En virksomhed der følger en gennemsigtig politik kan opnå mange fordele, såsom at opbygge tillid, skabe loyale kunder, samt forbedre indtjeningen. Når kunderne føler at de kan stole på en virksomhed er de mere tilbøjelige til at handle med virksomheden.
Det samme gælder for ansatte, som når de føler at de er værdsat vil være mere engagerede i virksomhedens udvikling og daglige drift, og endda mindre tilbøjelige til at forlade virksomheden.
Når man tager alt dette i betragtning, kan gennemsigtighed i virksomheder forøge de ansattes morale og engagement, såvel som fastholde ansatte i længere tid. Samtidig skaber gennemsigtighed også incitament for investeringer da der demonstreres åbenhed og stabilitet. Ved at tage hensyn til objektiv kritik forbedres processerne og skaber derfor bedre resultater.
Hvad er det modsatte af en gennemsigtig arbejdsplads?
En virksomhed der ikke sætter pris på gennemsigtighed udvikler en skjult eller usynlig kultur.
En gennemsigtig kultur i erhvervslivet kan direkte knyttes til lederskabet. Hviles der derimod på laurbærerne kan der ske en negativ effekt. Hvis virksomheden ikke kan tilpasse sig nye idéer og overkomme konceptet om “sådan har vi altid gjort det”, vil virksomheden før eller siden ende op med en usynlig kultur.
Hvordan kan virksomheder udøve gennemsigtighed?
Ved at dele hvad der foregår bag kulissen
En måde at udøve gennemsigtighed med kunderne, er ved at vise dem hvad der foregår bag kulisserne hvad angår virksomheden. Dette kan gøres på de sociale medier, i nyhedsbreve eller på blogindlæg. Ved at dele information kan man skabe et positivt indtryk og bygge tillid hos kunderne.
Det er en god idé åbent at dele ud af virksomhedens detaljer, hvis man ønsker at introducere virksomhedens værdier og kultur til et bredere publikum. Dette vil hjælpe dem til at føle sig mere involveret og forbundet til din virksomhed.
Klar kommunikation
Et andet godt eksempel på gennemsigtighed for virksomheder handler om klar kommunikation. Uanset om det handler om dine ansatte, leverandører, interessenter eller kunder.
Hvis ledelsen er i stand til at dele information og idéer klart og tydeligt, vil de reflekteres i virksomhedens præstation og success.
Ansvarlighed
Ved at gøre ansvarlighed som en af kerneværdierne på arbejdspladsen, vil man opleve flere positive forandringer. Ved at fremme ansvarlighed på arbejdspladsen kan dine medarbejdere finde en balance mellem respekt og ansvar.
Gennemsigtige virksomheder trives når folk tager ansvar for deres egne handlinger. Dette hjælper folk til at lære fra deres fejl, det bygger tillid, og det lærer andre at de kan stole på du er ærlig, uanset hvad.
Hvordan opretholder man gennemsigtighed i virksomheden?
Når først du har opnået en gennemsigtig virksomhedspolitik, er det vigtigt at opretholde den ved fortsat at kommunikere åbent og ærligt, ved at søge feedback og kritik, og ved at fremme gennemsigtigheden i hele virksomheden.
Virksomheder der fører en gennemsigtig tankegang skaber ofte politik og processer der hjælper med at opretholde en gennemsigtig arbejdsgang. Det kan være udfordrende at opretholde et højt niveau af gennemsigtighed, men det er besværet værd da det kan hjælpe med at bygge tillid, skabe loyalitet og forbedre kundernes opfattelse af dit brand.
Hvad er nogle eksempler for gennemsigtige virksomheder?
Gennemsigtighed for de ansatte
God kommunikation er nøglen til ethvert succesfuldt forhold. Det inkluderer ærlige samtaler der går begge veje, mellem dine medarbejdere og chefer hvad angår driften i virksomheden, de interne processer, såvel som retningen for virksomheden. Det drejer sig også om hvordan alt dette påvirker medarbejderne personligt – uanset om det betyder at komme med feedback til forbedring, eller bare det at være gennemsigtig nok så de ansatte kan holde sig opdateret med alle aspekterne på arbejdspladsen.
En gennemsigtig arbejdsplads sørger for der er åben kommunikation såvel som tillid. Ved at styrke forholdet mellem ansatte og ledere, øger man på denne måde medarbejdernes præstationer, samt bidrager til at skabe et samarbejdsmiljø hvor de ansatte er motiverede til at støtte hinanden og virksomhedens aktiviteter.
Gennemsigtighed for kunderne
Når dette bliver udført ordentlig, kan gennemsigtighed for kunderne resultere i mere loyalitet for brandet. Når virksomheder er ærlige og åbne omkring deres fejl og mangler bygger det tillid mellem de ansatte i virksomheden, såvel som hos kunder og klienter der ellers ville have valgt et andet sted at bruge deres penge.
Hvis du ønsker at opnå succes hos dine kunder, er det vigtigt at de kan se hvordan og hvorfor virksomheden reagerer på feedback eller kritik – det inkluderer at være ærlig omkring fejl!
Når det bliver ordentligt udført, fører gennemsigtighed til større kundetilfredshed, loyalitet og øget indtægt og salg.
Gennemsigtighed med investorer og interessenter
Når det kommer til investorer, er gennemsigtighed reflekteret i hvor fri adgang disse har til finansiel information som prisniveauer og årsrapporter for virksomheden.
Investorer har behov for at kunne stole på at virksomheden leverer korrekt, præcis, informativ og uafhængigt reviderede finansielle rapporter.
Gennemsigtighed med forsyningskæden
Når en virksomhed udøver intern gennemsigtighed med sine sælgere og leverandører, kan virksomheden holde nøje øje med indkøbsprocessen. Uden at vide hvor materialerne stammer fra, eller hvordan de bliver produceret, er der ingen chance for virksomheden at sikre deres indkøb både er etisk forsvarlige såvel som økonomisk fordelagtige.
Opmærksomhed på forsyningskæden er vokset meget i løbet af de seneste par år, hvilket også betyder at industrien nu i stigende grad bliver undersøgt af regeringer, NGO’er og forbrugere, der alle er interesseret i etisk forsvarlig arbejdskraft og materialer.
Hvordan hjælper en Legal Entity Identifier virksomhedens gennemsigtighed?
En Legal Entity Identifier kode (LEI kode) er en alfanumerisk kode på 20 karakterer der er baseret på ISO 17442.
Det såkaldte Global LEI System (GLEIS) system blev udviklet af G20 sammenslutningen i 2011, som modsvar på finanskrisen i 2008, med det formål at forhindre fremtidige kriser af samme styrke.
LEI koden er nu essentiel for de juridiske enheder for at skabe et mere gennemsigtigt globalt finanssystem. En virksomheds LEI kode er offentlig tilgængelig gennem en global database, og indeholder information om virksomhedens registrerede navn og aktuelle firmanavn, selskabstype, registrerede adresse, registreringsnummer, oplysninger om moderselskabet og oplysninger om datterselskabet.
Efter oprettelsen af G20 konceptet, valgte det såkaldte Financial Stability Board (FSB) at udpege en ny non-for-profit organisation, The Global Legal Entity Identifier Foundation (GLEIF) til at overvåge konceptet. Denne organisation udsteder ikke selv LEI koderne, men overlader det til et netværk af offentlige og private virksomheder, der handler som såkaldte Local Operating Units (LOU).
For at få udstedt en LEI kode skal du kontakte en LEI Registrerings Agent.
Rollen for LEI Register er at levere verificerede oplysninger om LEI koder, bekræfte data og styre kommunikationen mellem de forskellige LOU’er. Vi forstår at din tid er penge værd, og og har derfor lagt et stort arbejde i at blive den hurtigste og mest sikre globale udbyder af registreringer.