-
1. Udfyld ansøgningsformularen for registrering af LEI-kode og kontroller, at alle påkrævede oplysninger er angivet korrekt.
For pensionsfonde eller fonde skal du blot angive registreringsnumret i ansøgningen. Hvis det er nødvendigt, anmoder vi om at få tilsendt fondens vedtægter, et stiftelsesdokument eller et andet relevant dokument, som bekræfter oplysningerne.
2. Indsend den udfyldte ansøgningsformular og betal registreringsgebyret med et kreditkort, en PayPal-konto eller bankoverførsel.
3. Data i ansøgningen bliver valideret, og LEI-koden sendes til dig på e-mail.
Hvis der er problemer med de oplysninger, der er angivet, eller den juridiske enhed ikke kan identificeres i offentlige databaser, vil du blive kontaktet for at bekræfte oplysningerne.
-
Hvis en juridisk enhed ikke er registreret hos en registermyndighed som CVR, kan den stadig få en LEI-kode ved at indsende understøttende dokumentation som fondsvedtægter, skatteregistrering eller kontrakt, når enheden ansøger.
De understøttende dokumenter skal indeholde enhedens navn, autoriserede repræsentanter, hjemsted og stiftelsesdato.
-
Du kan ansøge om en LEI-kode, selvom du ikke har tegningsret i virksomheden. Du skal dog have en underskrevet fuldmagt fra en person med tegningsret i virksomheden.
Fuldmagten sendes til dig via e-mail, og du kan enten underskrive den digitalt eller printe den ud og uploade et billede/scan af det underskrevne dokument. Du kan også uploade bevis for tegningsret.
-
Ja, du kan ansøge om en LEI-kode til en virksomhed, der er registreret i et andet land. Du skal blot udfylde ansøgningsformularen med oplysninger, som du har modtaget fra det lokale virksomhedsregister.
Hvis den juridiske enhed ikke er registreret hos en registermyndighed, kan du blot indsende understøttende dokumentation som fondsvedtægter, skatteregistrering eller kontrakt, når du ansøger.
-
I henhold til GLEIF’s retningslinjer skal juridiske enheder informere om deres direkte og ultimative moderenheder. At man blot ejer aktier i en anden virksomhed, medfører dog ikke noget krav om indberetning.
Du skal kun indberette en ejerenhed, hvis denne har en kontrollerende ejerandel, typisk over 50 % af datterenheden, og konsoliderer de finansielle resultater i sit årsregnskab. Hvis moderselskabet ikke konsoliderer resultatet, er der intet moder-datterforhold i henhold til GLEIF’s definitioner.
Hvis moderenheden ikke ønsker at offentliggøre sine oplysninger, kan du vælge mellem forskellige undtagelser for indberetning i formularen.
-
Du skal angive navn og adresse på moderenheden, datoen for når forholdet første gang blev etableret, regnskabsåret, som dækkes af det seneste konsoliderede årsregnskab og bevis for, at der er sket en konsolidering.
Det eneste acceptable bevis for konsolidering er moderselskabets seneste konsoliderede årsregnskab.
-
En direkte moderenhed er det først kendte moderselskab, som har konsolideret regnskabet for datterenheden. Den ultimative moderenhed er det endelige konsoliderende moderselskab for både datter- og moderenheden.
F.eks. hvis en virksomhed, LEI Register LTD, ejes af Legal Entity Identifier LTD (>50%), som derpå ejes af LEI Code LTD (>50%), og LEI Code LTD endelig ejes af Ultimate LEI Code Parent Holding LTD (>50%), skal følgende enheder indberettes:
- Datterenhed: LEI Register LTD
- Direkte moderenhed: Legal Entity Identifier LTD
- Ultimativ moderenhed: Ultimate LEI Code Parent Holding LTD
Hvordan registrerer man en LEI-kode?
Hvad sker der, hvis den juridiske enhed ikke er registreret?
Kan jeg ansøge om en LEI-kode, hvis jeg ikke har tegningsret i virksomheden?
Kan jeg modtage en LEI-kode til en virksomhed, der er registreret i udlandet?
Hvornår og hvad skal jeg indberette, hvis min virksomhed ejes af en anden virksomhed?
Hvilke oplysninger skal jeg angive, hvis årsregnskabet er konsolideret i en anden juridisk enhed?
Hvordan adskiller et direkte moderselskab sig fra et ultimativt moderselskab?
-
Følg disse enkle trin for at forny din LEI-kode:
1. Angiv din LEI-kode eller navnet på virksomheden på ansøgningsformularen for fornyelse.
2. Formularen udfyldes automatisk med de aktuelle data fra GLEIF-databasen. Hvis oplysningerne har ændret sig i løbet af året, kan du ændre dem efter behov.
3. Indsend den udfyldte ansøgningsformular for LEI-fornyelse.
-
For at din LEI skal forblive aktiv, skal den fornys årligt. Hvis fristen for fornyelse overskrides, bliver LEI’en inaktiv, og finansielle institutioner kan blokere dine transaktioner. Denne forpligtelse sikrer, at det globale LEI-indeks forbliver korrekt og opdateret.
LEI Register forenkler fornyelsesprocessen med en flerårig registrering. Vi er ansvarlige for at forny din LEI i en valgt periode, hvilket gør det enkelt for vores kunder, uden at de behøver bekymre sig.
-
Global Legal Entity Identifier Foundation (GLEIF) kræver, at virksomheder opdaterer deres registeroplysninger årligt via en LEI-fornyelsesproces for at sikre, at referencedata i det globale LEI-indeks er nøjagtigt og opdateret.
En LEI-overførsel betyder modsætningsvis, at en LEI-kode overføres fra en serviceleverandør til en anden. Det globale LEI-system fremmer et frit marked og opfordrer til sund konkurrence mellem serviceleverandører, så kunderne kan skifte til en anden leverandør, når de ønsker det.
Det er vigtigt at huske på, at din LEI-kode forbliver uforandret, også når du skifter til en anden serviceleverandør. Alle LEI-koder har samme værdi. Den eneste ændring i dine LEI-referencedata er navnet på den lokale driftsenhed (LOU), der også kendes som LEI-udstederen.
-
Vi forstår, at det tager en del tid at forny LEI-koden hvert år. Hos LEI Register tilbyder vi automatisk fornyelse af LEI-koder i 1, 3 eller 5 år.
Med en flerårig fornyelse gennemgår og opdaterer dine data hvert år, baseret på registeroplysninger, og fornyr LEI’en for dig.
-
Hvis en LEI er udløbet, er det kun muligt at forny den, da det er umuligt at ansøge om en ny LEI.
Det er vigtigt at huske på, at når en juridisk enhed har fået tildelt en LEI-kode, så kan det ikke ændres, da den fungerer som en unik identifikator. I øvrigt kan hver virksomhed også kun have én LEI-kode.
-
Du kan finde den næste fornyelsesdato ved at tjekke dine LEI-referencedata i vores søgeværktøj eller ved at lave en LEI-søgning i Global Legal Entity Identifier-databasen (GLEIF).
Hvis du har valgt et flerårig registrering hos os, kan du enkelt finde den næste fornyelsesdato ved at tjekke vores søgeværktøj
-
Det anbefales generelt at opretholde en aktiv status for din LEI. Men hvis du ikke længere har brug for LEI-koden, bør du helt enkelt ophøre med at betale fornyelsesgebyret, hvorefter LEI’en automatisk bliver inaktiv, uden at der er behov for yderligere handling.
Bemærk, at LEI-koder ikke kan slettes og forbliver i det globale LEI-indeks til evig tid.
Hvordan fornyer man en LEI-kode?
Hvornår og hvorfor skal jeg forny en LEI-kode?
Hvad er forskellen på en LEI-overførsel og en LEI-fornyelse?
Kan en LEI fornys for flere år ad gangen?
Kan man forny en LEI, hvis den er udløbet, eller kræves der en ny LEI?
Hvor kan jeg se fornyelsesdatoen for min LEI-kode?
Hvad er proceduren, hvis jeg ikke længere har brug for en LEI-kode?
-
LEI-overførsel er, når man overfører LEI-koden fra en serviceleverandør til en anden. Det gør, at enheden kan vælge, hvilken serviceleverandør den ønsker, ud fra dens præferencer. LEI-overførsel er gratis, men hvis man kun overfører LEI-koden, bliver den ikke fornyet.
-
Hver enhed får tildelt en LEI-kode én gang, som ikke ændrer sig, hvis man skifter serviceleverandør.
-
Vi er blevet førende på markedet ved at tilbyde den bedste værdi for pengene og ved at sørge for, at kundetilfredshed er vores vigtigste prioritet. Som konsekvens af dette kan vi byde nye overførsler velkommen hver dag, og vi har i høj grad forenklet processen for overførsel af en LEI-kode til LEI Register.
-
Din LEI håndteres for øjeblikket af en anden serviceleverandør. Hvis du ønsker at facilitere fornyelsen af din LEI-kode hos os, skal din LEI overføres til vores organisation.
-
Overførselsprocessen tager maksimalt 7 dage. For at få processen til at gå hurtigere, kan du kontakte din nuværende serviceleverandør og informere om din hensigt om at overføre din LEI-kode.
-
Nej, eftersom alle LEI-koder administreres af lokale driftsenheder (LOU’er), der er udnævnt af GLEIF. LEI Register er officiel registreringsagent for Ubisecure Oy (RapidLEI).
Det, der adskiller LEI-serviceleverandører fra hinanden, er enkeltheden i processen, behandlingstiden og de omkostninger, som relaterer til registrering og fornyelse af LEI. -
Der sker desværre ingen tilbagebetaling for tilbageværende år, efter at du har overført din LEI-kode fra vores administration til en anden serviceleverandør.